Bartoszyce/Górowo Iławeckie/Bisztynek: Seniorzy nie chcą dać się oszukać – zapraszają na spotkania policjantów
Seniorzy z Uniwersytetu Trzeciego Wieku z Górowa Iławeckiego i seniorzy z Bisztynka zaprosili policjantów na spotkanie, bo chcieli dowiedzieć się więcej o różnych metodach oszustw. To niezmiernie ważne, aby znać sposoby działania bezwzględnych przestępców. Ich metody ciągle ewaluują, są coraz bardziej wyszukane. Nie będąc świadomym sposobów ich działania bardzo łatwo stać się ich ofiarą, stracić oszczędności życia, a niejednokrotnie nawet zostać z długami.
W poniedziałek, (13.06.22r.), policjanci spotkali się z seniorami z Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Górowie Iławeckim, a we wtorek. (14.06.22r.) z seniorami z Bisztynka. Spotkania w główniej mierze dotyczyły różnego rodzaju oszustw metodami socjotechniki. Przestępcze metody oszustw na „wnuczka”, czy „policjanta” ewaluowały. Obecnie bardzo często wykorzystywana jest metoda na „bankowca”. Warto pamiętać, że wszystkie te metody są do siebie podobne i bazują na wywołaniu skrajnych emocji u ich ofiar. W główniej mierze osobą oszukiwaną ma kierować strach, poczucie zagrożenia i możliwości dużej straty. Do tego dochodzi presja czasu i nie ma mowy o racjonalnym myśleniu. Bezwzględność oszustów nie ma granic. Jeśli trafią na podatny grunt, tak zmanipulują swoją ofiarę, że odda oszustowi całe oszczędności, zaciągnie kredyt i podziękuje mu za pomoc. Ocknięcie z hipnozy zawsze jest bolesne, pojawia się niedowierzanie i rozpacz. Seniorzy z Górowa Iławeckiego i Bisztynka wiedzą, że jak dzwoni do nich ktoś obcy i prosi o przekazanie pieniędzy powinni się rozłączyć. Wiedzą też, że policjanci nigdy nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie i nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy. Seniorzy dowiedzieli się też, że naciągacze i szachraje trudniący się oszukiwaniem ludzi wykorzystują przebiegłą metodę „phone spoofing”. Sprawcy używają oprogramowania do zmiany numeru telefonu lub nazwy przychodzącego połączenia, które widzimy na wyświetlaczu swojego telefonu. Oszust podszywa się np. pod pracownika banku, przedstawiciela urzędu, czy nawet policjanta. Policjanci apelowali do seniorów, aby usłyszane od nieznanego rozmówcy informacje zawsze weryfikować w pewnych źródłach i nie ulegać presji czasu podejmując finansowe decyzje.