Bartoszyce/Górowo Ił.: Tragiczny wypadek z udziałem pieszego
Policjanci wyjaśniają okoliczności tragicznego wypadku, w wyniku którego śmierć poniósł 57-letni pieszy. Poszkodowany, który miał przechodzić przez jezdnię w miejscu w miejscu do tego niewyznaczonym, został potrącony przez dwa auta. Z relacji świadków wynika także, że pieszy nie był dla kierowców widoczny, ponieważ nie miał żadnych odblasków.
21 października 2015r. około godz. 20.00 w Górowie Iławeckim doszło do tragicznego wypadku z udziałem pieszego. Z relacji 19-letniego kierowcy hondy wynika, że na jednej z ulic wylotowych z miasta potrącił mężczyznę przechodzącego przez jezdnię w miejscu do tego nie wyznaczonym. Po przejechaniu kilku metrów kierowca zatrzymał się, aby udzielić poszkodowanemu pomocy. Wraz z pasażerem wysiadł z samochodu kierując się w stronę potrąconego. W chwili, kiedy 19-latek rozmawiał z oficerem dyżurnym bartoszyckiej policji zauważył, jak przejeżdżający w tym miejscu 27-letni kierowca opla przejechał potrąconego mężczyznę. Niestety, poszkodowany nie przeżył wypadku.
Obu kierowcom, którzy byli trzeźwi, zatrzymano prawo jazdy.
Z ustaleń policji wynika, że potrącony mężczyzna nie posiadał żadnych odblasków, był ubrany w ciemną odzież.
Smutne statystyki
We wrześniu i październiku br. na drogach regionu doszło do 38 potrąceń pieszych, w wyniku których 2 osoby zginęły, a 39 zostało rannych.
Z analizy wynika także, że w 2014 roku na drogach Warmii i Mazur doszło do blisko 380 wypadków z udziałem pieszych, w których śmierć poniosły 43 osoby, 332 zostały ranne. Porównując z danymi z ubiegłych lat - wypadków z udziałem pieszych jest mniej, jednak wciąż o wiele za dużo.
Najtrudniejszy okres roku dla pieszych to niezmiennie czas od października do marca. Szybko zapadający zmrok, długie wieczory i często trudne warunki atmosferyczne sprawiają, że piesi mogą być praktycznie niewidoczni dla innych uczestników ruchu. W tym okresie najwięcej zdarzeń drogowych odnotowuje się w godzinach 16 -19 czyli wtedy, kiedy na zewnątrz jest już ciemno. Do największej liczby wypadków z udziałem pieszych w minionym roku doszło na jezdni. Na drugim miejscu niechlubnego podium znalazły się przejścia dla pieszych.
Sami piesi swoim nieostrożnym zachowaniem także mogą stać się sprawcami wypadków. W ubiegłym roku spowodowali prawie 120 zdarzeń, w których śmierć poniosło 12 osób, 107 zostało rannych. Najczęstszą przyczyną tych zdarzeń było nieostrożne wejście na jezdnię przed jadący pojazd.
Jeden mały odblask może uratować życie
Posiadanie elementu odblaskowego zwiększa widoczność pieszego na drodze do około 150-200 metrów. W tym przypadku kierowca ma więcej czasu na odpowiednią do warunków reakcję, a zyskane w ten sposób sekundy mogą uratować zdrowie czy nawet życie. Sytuacje, w której należy nosić elementy odblaskowe nie powinny ograniczać się tylko do obszaru niezabudowanego. Nawet w terenie zabudowanym, w świetle latarni, także w przypadku przechodzenia przez oświetlone przejście pieszy jest bardziej widoczny posiadając odblask, niż gdyby go nie miał.
Odblaski w świetle prawa
Polskie prawo od 31.08.2014 roku stanowi, że każdy pieszy poruszający się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym jest obowiązany używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu, chyba że porusza się po drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub po chodniku.
Jakie konsekwencje za brak odblasku?
Za niestosowanie się do przepisów niechroniony uczestnik może zostać ukarany mandatem do stu złotych. Ta kwota wydaje się dość niska w porównaniu do śmiertelnego ryzyka, jakie ponosi pieszy. Wydaje się też bardzo wysoka w porównaniu do ceny odblasku. Nawet najmniejszy odblask, który można kupić za kilka złotych poprawia widoczność.
2000 przypadków narażania życia
Od 20 października ubiegłego roku do chwili obecnej policjanci drogówki na Warmii i Mazurach odnotowali ponad 2000 przypadków nieużywania elementów odblaskowych przez niechronionych uczestników ruchu drogowego, którzy poruszali się w obszarze niezabudowanym. Ponad 1000 ukarano mandatem, blisko 850 pouczono, skierowano także 71 wniosków o ukaranie do sądu. W ubiegłym sezonie policjanci drogówki oprócz reagowania na łamanie prawa dawali pieszym odblaski. Tak jest też i w tym roku.
Bezpieczny pieszy to bezpieczny kierowca. Policjanci pomagają
Bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu drogowego to priorytet policjantów ruchu drogowego. Co roku funkcjonariusze rozdają elementy odblaskowe podczas działań profilaktycznych. W ubiegłym roku seniorzy otrzymywali ekologiczne torby na zakupy w wszytymi odblaskami, dzieci dostawały kamizelki i zawieszki, wśród dorosłych największym powodzeniem cieszyły się samozaciskowe opaski odblaskowe.
dm/af